Daha iyi profesyoneller için nasıl bir eğitim ?

Bir insan işinde neden daha iyi olmak ister ?
  1. daha değerli hissetmek (ben çalıştığım konuda yetkinim ve dolayısıyla değerliyim)
  2. daha iyi yaşamak (nihayet daha yetkin birisinin daha iyi işlere girmesini bekleriz)
  3. daha çok tatmin (bir işte usta olmak, ondan daha çok keyf almayı da beraberinde getirir.)
Peki yetkinliğimizi nasıl arttırabiliriz. Bunun yolu ilk bakışta yeni eğitimler almak gibi görünüyor. Liderlik, yöneticilik, sistem yönetimi, network vb...



Yetkinlik gelişimine baktığımızda,yetkinliğin kazanılma yöntemleri şöyle
  • %70 iş yaparken/problem çözerken
  • %20 koçluk/mentorluk
  • %10 eğitimler
işbaşı öğrenmenin özellikleri: ihtiyaç üzerine. iş hedefi var. Yani varılacak bir sonuç var..
iş yapılırken; context anlaşılıyor. neyin ne oldugu..neden boyle yapıldıgı. büyük resim görülüyor.

o halde işbaşındaki gibi eğitim yapılmalı. Yani gerçek dünyada kişinin rol modeli çıkarılmalı (Sistem yöneticisi, veritabanı yöneticisi vb) ve uygun senaryolar üretilmeli. Bu senaryolar üzerinden eğitim içeriği, katılımcıya aktarılmalı.

Mesela  linux sistem yönetimi eğitimini tasarlıyoruz diyelim... Sistem yöneticisi yazılım yönetimi yapar. Yani yeni yazılımlar yükler, kaldırır, repository'leri ekler/çıkarır. respository'lerde arama yapar. İşletim sistemini günceller vb.. Bundan sonraki adım senaryolar üretmek. Mesela oracle DB kurulması için bize DBA grubundaki arkadaş prerequisite belgesini gönderdi. Bu paketleri nasıl kuracağız ? Veya performans sorunlarını inceleyebilmek için ihtiyaç duyacağımız  sar aracını nasıl kurabiliriz ?

Sistem yönetimiyle ilgili teknik gereksinimlere baktığımda aşağıdaki gibi bir tablo görüyorum..

Sertifikasyon eğitimleri, gerçek dünya (senaryo) tabanlı gitmediğinden bu ihtiyacın sadece bir kısmını bilgi olarak sağlıyor. Halbuki eğitimden hedef bilmek değil, yapmaktır, hayata/işe daha pozitif katılımı sağlamaktır. 

Akademik/üniversite eğitimleri ise bu resmin çok daha bilimsel temellerini, fakat çok daha az iş hayatı ihtiyaçlarını sağlamakta.

Fakat gerçekten ne yaptığımıza baktığımda aşağıdaki gibi bir resim çıkıyor ortaya. 

Bu resmi anlatan bir eğitim programı henüz görmedim.. Bu yüzden hazırlamaya başladım.. Epey bir yol da katettim..

Sizler daha iyi bir eğitimin nasıl olması gerektiğini düşünüyorsunuz ?

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

create Virtual Machines in VMware with ansible

Yüksek Hizmet Sürekliliği (High Availability)